Escape Paint Module 'LIGHTING' This EPM was just written for creating the graphics for the EIL2 homepage (http://eil.atari.org). It uses some kind of bumpmapping effect to achive effecs like chrome etc. You have to use two source picture: * a picture containing the information, where your 'objects' are (like the metal-drops at the eil-site) You just have to create filled 'outlines' of the shapes, you want to look metallic. (shape picture) * a light-picture, which contain the 'object', which should reflected by the metal stuff. I put an example light picture into the archive. It is the same I used for the EIL homepage. The Module does the following: It checks for each pixel in the shape picture if it is inside or outside. If a pixel is inside a shape (it is not black), the module looks how long is the distance from the pixel to the next edge of the shape. This information is used to calculate the 'height' of the pixel. Finally every pixel inside a shape has a 'height' - so you have something like a map of a landscape. After this, the map is illuminated using the light picture. The illuminating is made using some kind of bumpmapping technique. Parameters: * Light source is the light picture * Source picture is the picture containing the shapes * Thickness is the maximum 'height' of an 'island'. You can achive good results, by setting this value to 16-30 Just play around with this. The value of 0 has a special meaning: The map is generated directly from the source picture. That means you can directly generate the heights of each pixel by drawing a picture. This option can be used to create nice bumpmapping-effects with existing pictures. * Filter cycles: After the map is created you can apply a smooth filter to is to make the final result look smoother. A good value is 2, but just try out the other ones. * Active Color -> Background: This option only touches the pixels that are inside a shape and sets all the others to the current draw color. This is useful if you want to create transparent GIF images out of your result. Just set the current color to a color, that is not used in the light picture and set this color transparent later. * Bump Offset: This option allows you to control, how 'plastic' the result should be. If you choose a low value (1) the resulting shapes will appear very flat. The higher the value the higher the 'volume' of the generated shapes will be. A good value is 3, but its worth to try others. Note: This module is only tested with 320x240 pictures. So I think it will bug with other picture sizes. Hint: The resulting picture is tilable - so this module is ideas to create stunning desktop of homepage backgrounds (especially in combination with sindist). some words in german (cut from a letter to Ulli Ramps): Alles, was Du tun mußt, ist eine weiße Schrift (oder x-beliebige andere Form) auf schwarzem Hintergrund zu malen oder zu generieren. Ich habe häufig eine Schriftart von Calamus, die mir gefällt ausgewählt, den Schriftzug mit Calamus geschrieben und einen Snapshot gemacht. Das SW-Bild mußt Du dann irgendwie in Escape Paint einladen. Ich empfehle Dir das Gemview-Loader-Module. Damit kannst Du Gemview-Module von Escape Paint aus benutzen um Bilder zu laden. Dann lädst Du noch ein Lichtquellen-Bild ein (zB. das, was sich im zip-Archiv befindet "light02.xga"). Achja. Das Escape Paint Module mußt Du natürlich auch laden (im Modules-Fenster). Dann kann es losgehen. Nachdem Du das Modul aktivierst wird ein Parameter-Fenster erscheinen. Hier kannst Du das Lichtquellen-Bild und das Quellbild (den Schriftzug) angeben. Die weiteren Parameter haben die folgende Bedeutung: Thickness: die max. Höhe des Tropfens. Wenn Du hier 0 einstellst, wird die Höhe des Tropfens mit einem anderen Algorithmus bestimmt. Damit kannst Du z.B. auch beliebige graustufen- Bilder als Grundlage verwenden. Einfach mal ausprobieren. Filter: Anzahl der Filterungen. Diese sind nötig, um das Bild ein bischen weicher zu bekommen, da der Algorithmus zur Höhenberechnung der Tropfen mit Aliasing-Effekten zu kämpfen hat. Faustregel: je höher der Wert -> desto flüssiger das Ergebnis. Background:Den Parameter kannst Du nur auf Null oder Eins stellen. Wenn er auf eins steht, wird der Hintergrund die aktuelle Zeichen- farbe von Escape Paint annehmen. Dies ist nützlich, wenn man Grafiken als transparente GIFs weiterverwenden möchte. (wie auf der Homepage) Bumpoffset:Damit kann man die Berechnung der eigentlichen Beleuchtung beeinflussen. Ein höherer Wert läßt das Bild plastischer erscheinen. Gute Ergebnisse sind mit 1..4 zu erzielen. Wenn man alle Parameter eingestellt hat, klickt man auf OK. Jetzt hat man die Lichtquelle vor sich und muß auf den Punkt klicken, der später frontal auf den Tropfen scheinen soll. Versuch mal einen Punkt zwischen den beiden Lichtquellen in meinem Beispiel-Lichtquellen-Bild. Dann wird der Schriftzug von beiden Lichtquellen beleuchtet. Man kann also prinzipiell beliebig viele Lichtquellen verwenden. Man benötigt nur ein entsprechendes Lichtquellenbild. So. Nun wird berechnet. Anschließend wird ein neues Bild mit dem Ergebnis erzeugt. Hinweis: Das Modul funktioniert nur mit 320x240 Bildern. Wenn Du größere Bilder benötigst, mußt Du sie vorher "zerstückeln" und später wieder zusammensetzen. Hinweis2: Das Modul erzeugt kachelbare Bilder. Vor allem zusammen mit dem Modul Sindist lassen sich damit schöne Homepage oder Desktop-Hintergründe generieren. (Sindist wurde zB. verwendet um den Assembler-Hintergrund auf der escape-Seite zu generieren) ...end of german :) Some people asked me about further developments of Escape Paint. Sorry, I just didnt thought that there is still interest in this program. I you need a function in Escape Paint, that is useful for you and others I will try to build it in (except, when it is really to hard to do for me:)) Escape Paint has all functions I need, so there is no need for me to improve it. You have to tell me if you want improvements, ok? If you have any questions or suggestions, or if you want to take a look at the lousy sourcecode, just write me: nf2@inf.tu-dresden.de Norman,